Digitaal in duidelijke taal


Lichtgevend halloween-spook

Voor Halloween heb ik van een melkpak een lichtgevend spook gemaakt. Door een blauw en wit LEDje onregelmatig te laten knipperen, heb ik geprobeerd een bliksemeffect te creëren. 

Benodigdheden:


Conrad.nl-banner


Melkpak
De dop van het melkpak gebruik je om de LED's in te verstoppen. Maak twee gaten in de dop. Hier stop je de LED's straks doorheen.



Het melkpak kun je met een watervaste stift versieren als spook. Wees creatief.


Attiny85
De Attiny85 gebruik je om de LED's aan te sturen. Aan allebei de LED's maak je een weerstand van 100 Ohm vast. De cathode kant (platte kant van de LED) verbind je met GND, de anode kant (bolle kant van de LED) verbind je met pin 3. Schematisch ziet dat er als volgt uit:


Op de Attiny85 upload je vervolgens de volgende code. Hier kun je vinden hoe je code moet uploaden, als je dat nog niet eerder hebt gedaan.

Code:
int Pin = 3;
void setup() {
  pinMode(Pin, OUTPUT);
}

void loop() {
  digitalWrite(Pin, HIGH); 
  delay(random(300, 500)); 
  digitalWrite(Pin, LOW);  
  delay(random(200, 1000));  
  digitalWrite(Pin, HIGH); 
  delay(random(30, 100)); 
  digitalWrite(Pin, LOW);  
  delay(random(20, 1000)); 
}
Door de pin (3) "HIGH" te zetten, komt er ongeveer 4-5 Volt op de pin te staan. Vervolgens wordt er (willekeurig) tussen 300 en 500 milliseconden gewacht, totdat de LED's uitgezet worden. Dit duurt tussen de 200 en 1000 milliseconden, waarna de LED's weer worden aangezet. Et cetera. Hiermee krijg je een onregelmatige knipperlicht. Als je dit niet wil, vervang je de Random-functie door een zelfgekozen aantal milliseconden.



Als je alles aangesloten hebt, kun je de powerbank aansluiten, en wegwerken in of aan het melkpak.